Daphne kreeg haar diagnose na een vruchtwaterpunctie. Ze gaat naar de basisschool en woont in Nederland. Het verhaal van Daphne werd in 2005 geschreven.
Diagnose
Wij zijn nu al bijna 7 jaar de gelukkige ouders van Daphne. Wij zijn er door een vruchtwaterpunctie achter gekomen dat Daphne een triple X meisje zou worden. Na de punctie was een periode van wachten aangebroken. In deze periode zijn wij op vakantie geweest om toch even niet aan de uitslag te hoeven denken. Harmke had bij de punctie gezien dat het vruchtwater niet helemaal helder was en zij had al een bang voorgevoel. Toen wij terugkwamen van de vakantie belde de genetisch arts ons op met de uitslag. Het was op etenstijd. Dat had zij bewust gedaan omdat dan over het algemeen ook de mannen thuis zijn. Harmke zat toen even diep in de put. Maar wij hebben direct een afspraak gemaakt op korte termijn om te bespreken wat wij konden verwachten met Daphne. Want vanaf toen wisten wij ook dat het een meisje zou worden. Na dit gesprek kregen wij de indruk dat het alle kanten op kon, en dat wij toen niet voor God mochten spelen. Wij hebben toen ook besloten om Daphne te houden. En wij hebben er geen minuut spijt van gehad.
Spontaan meisje
Daphne is een spontaan meisje dat met iedereen wil spelen. Vooral de kleine kinderen wil zij graag verzorgen. Daphne heeft een astmatische aandoening, wat zij precies heeft weten wij niet, maar zij heeft dagelijks een pufje Flixotide nodig. Ook heeft Daphne moeite om haar plas op te houden en regelmatig, vooral als er iets spannends staat te gebeuren of is gebeurd, plast zij nog wel eens in haar broek. Maar ja, als dat alles is. Soms kan Daphne je wel aan kijken met een blik alsof ze helemaal van de wereld is. En net zo plots is ze er weer. Het lijkt wel of ze dan even in haar eigen wereld verkeert.
School en vrije tijd
Daphne doet het op school redelijk. Zij is absoluut geen hoogvlieger en presteert aan de onderkant van het gemiddelde. Echter zij heeft een te hoog IQ om naar het speciaal onderwijs te gaan. Komend schooljaar gaat Daphne naar groep 3, wij denken dat het voor haar heel zwaar gaat worden. Maar de tijd zal het leren. Tot nu toe heeft zij ons nog steeds verbaasd wat zij kan. Op het gebied van sport is Daphne niet een van de meest soepele en vloeiend bewegende personen. Zij doet sinds vorig jaar aan hockey en als er iemand anders aan de bal is, vind zij het allang mooi, dan hoeft ze zelf niet te lopen. Ook het begrip van het spelletje is er nog niet helemaal. Maar dat zal wel komen hopen wij. Zij heeft wel sinds kort haar A en B zwemdiploma gehaald en Daphne wil graag verder voor haar C. Dus dat is weer een heel goed iets.
Dit was in het kort even ons verhaal van onze dochter.
Update 2006
Daphne is nu 7 jaar oud. In september wordt zij 8. Daphne zit nu in groep 3 van de basisschool. En waar wij al bang voor waren is gebeurd, het is erg moeilijk op school voor Daphne. Tenminste, volgens de docenten. Thuis zien wij ook wel dat ze moeite heeft nieuwe dingen op te nemen, maar met herhaling en doorzetten lukt het ons wel om haar nieuwe dingen bij te brengen. Echter op school moet alles onder druk van tijd en prestatie plaatsvinden, en dan krijgt ze het heel moeilijk. Wij zien wel dat Daphne duidelijk minder presteert dan haar klasgenootjes.
Ik lees op de site dat er een aantal kinderen zijn die problemen hebben met nachtelijke zindelijkheid. Bij Daphne is dat bijna geen probleem meer, wel moeten wij ervoor zorgen dat Daphne voordat ze naar bed gaat nog even naar de WC gaat. Dan gaat het goed. Misschien een tip voor de andere ouders? Overdag vergeet zij soms wel eens naar de WC te gaan of wacht ze te lang waardoor er een ongelukje gebeurt.
Daphne speelt in een hockeyteam en zij weet zich goed staande te houden. Ze probeert zo goed mogelijk mee te doen, maar voor ons is het belangrijker om in een team bezig te zijn dan uit te blinken in de sport. Sinds kort spelen de teams met een keeper en dat vind Daphne erg leuk. Daphne is snel moe. Meer naar het weekeind toe zien wij dat zij meer en mee moeite heeft om zich in te spannen en geconcentreerd te blijven. Haar concentratie is al niet al te goed dus je kunt je voorstellen hoe dat aan het eind van de week is. Daphne vind alles mooi en lief, ze wil alles meemaken en alles weten. Daarnaast is ze heel vasthoudend, zij heeft een verschrikkelijk groot doorzettingsvermogen. Ze rust niet voordat zij iets kan wat zij in haar hoofd heeft gezet. Als ouders proberen wij haar hier zoveel mogelijk bij te helpen, maar op school merken wij dat daar niet goed me omgegaan wordt. Daphne heeft meer tijd nodig om dingen tot zich te nemen en die tijd wordt haar op school niet gegund. Met als gevolg matige waarderingen, terwijl wij als ouders weten dat zij verschrikkelijk haar best doet en thuis wel dingen laat zien die goed gaan. Wij zijn blij met de dingen die Daphne kan en wij kijken niet alleen naar wat zij niet kan, en dat gebeurt op school wel.